.

.

پسوندهای عمومی (gTLD)

پسوندهای عمومی  (gTLD) :  
این پسوند ها که عبارتند از .com , .net , .org  برای ثبت و استفاده عموم و هر نوع کاربری مجاز قابل استفاده می باشند .  ثبت این دامنه ها از طریق شرکت هایی با عنوان Registrar که توسط ICANN معتبر اعلام شده اند یا نمایندگی های مجاز آن ها امکان پذیر می باشد .  هر چند دامنه های فوق هر یک از اختصارهایی برای منظور خاص اقتباس گردیده اند ( .org  ارگان ها و مراکز غیر انتفاعی ، .net  شبکه و خدمات اینترنتی ، .com بنگاه ها و مراکز اقتصادی ) ولی در عمل محدودیتی برای استفاده از این پسوندها وجود ندارد . در این میان پسوند .com بیشترین متقاضی را در بر داشته و که در حال حاضر بیش از چهل میلیون دامنه بر روی این سه پسوند ثبت می باشند و در حدود 90 درصد از پسوند .com استفاده شده است .
com. معروفترین و پر استفاده ترین پسوند برای دامنه های سایت ها است com.  مخفف Commercial به معنای تجاری است .  البته بسیاری از سایت های همه منظوره نیز از پسوند com استفاده میکنند .
net. مخفف واژه Network به معنی شبکه میباشد و عموماٌ توسط شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی و شبکه های اطلاع رسانی مورد استفاده قرار می گیرد .
org. اختصار واژه Organizations به معنی سازمان ‌ ، تشکیلات‌ می باشد و معمولاْ توسط مؤسسات و سازمان های غیر انتفاعی که غالباْ فعالیت غیر تجاری یا حتی تجاری دارند مورد استفاده قرار می گیرد .
edu. مخفف واژه Education  به معنی آموختن دانش می باشد ، و برای مقاصد تعلیمی چون پایگاه های آموزشی به کار می رود .
gov. اختصار واژه Goverment به معنی دولت می باشد و این پسوند مربوط به نهادهای دولتی است .
biz. مخفف Business به معنی تجارت می باشد که خــاص سایت های شغلی -  تجارتی به ویژه خدمات مربوط به تجارت الکترونیکی ، ایجاد گشته است .
int. اختصار واژه International به معنی بین المللی می باشد که حوزه اینترنتی سازمان های بین المللی را نشان می دهند .
info. اختصار واژه Information به معنی اطلاعات می باشد که در سایت هایی مورد استفاده قرار می گیرد که به نحوی با امر اطلاع رسانی در هر موردی ، مرتبط می باشند .  انواع اطلاع رسانی در رشته هایی مانند علوم ، معرفی محصولات ، معرفی خدمات و ... اختصاص یافته اند .
web. پسوند سایت هایی که به مباحث Web می پردازند .
name. این اولین نوع پسوندی است که خاص افراد ( اشخاص حقیقی ) ایجاد شده است .  در حقیقت کلیه افرادی که به هر منظور شخصی می خواهند برای خودشان Website ایجاد کنند می توانند از این پسوند استفاده کنند .
ac. پسوند دامنه ملی جزایر آسکنشن ( Ascention Islands )  است .  از طرفی برای مراکز ارائه دهنده سرویس است می باشد به شرطی که اداره کامپیوتری ، اینترنتی ، بدون هر گونه وابسته ای ، نیروها جدیدی استخدام نماید .
ws. پسوند دامنه ملی کشور ساموا (  Western Samoa ) است ولی بخاطر مشابهت آن با مخفف کلمه ( WebSite ) مورد توجه فراوان قرار گرفته است و می تواند هر نوع وب سایتی را در بر گیرد
us. این نوع پسوند با آنکه مخصوص دامنه ملی کشور آمریکا است ولی بخاطر مشابهت آن با مخفف کلمه ( us ) بمعنی ( ما ) مورد استقبال قرار گرفته است
tv. این نوع پسوند با آنکه مخصوص دامنه ملی کشور توالو ( Tuvalu ) است ولی بخاطر مشابهت آن با مخفف کلمه ( Television )  مورد توجه شبکه های تلویزیونی و ماهواره ای قرار گرفته است و برای این منظور نیز مورد استفاده قرار می گردد .
museum. سایت های دارای این پسوند ، مخصوص موزه ها می باشد .
aero. این پسوند مختص سایت های مرتبط با حمل و نقل هوایی می باشد .
mil. این پسوند مربوط به سایت های نظامی است .
cat. این پسوند برای انجمن های فرهنگی ، تربیتی و زبان شناختی کتلن ( Catalan ) در نظر گرفته شده است .
coop. پسوند اختصاص داده شده برای شرکت های تعاونی می باشد .
jobs. سایت های دارای این پسوند ، منبع اطلاعات انسانی برای مدیران می باشد که قصد استخدام کارمند را دارند .
mobi. کاربرد این پسوند برای پایگاهای فروش و سرویس دهی محصولات موبایل می باشد
pro. این پسوند برای سایت هایی که در حوزه اینترنتی افراد حرفه ای فعالیت می کنند در نظر گرفته شده است . مانند دانشمندان علم فیزیک ، حسابداران ، حقوق دانان و  ...
travel. این پسوند مختص شرکت ها و سازمان های ارائه دهنده خدمات مسافرتی می باشد   .


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد