.

.

مفاهیم مربوط به دامنه

دامنه چیست؟
دامنه در حقیقت نام وب سایت شما می باشد که از دو قسمت نام و پسوند تشکیل شده است . پسوندهای بین الملی رایج عبارتند از com ، .net. و org. که دارای مصارف عمومی می باشند و هر یک به ترتیب معرف سایت های تجاری (Commercial) ، شبکه (Network) و سازمانی یا غیر انتفاعی (Organization) می باشند . در ثبت این دامنه ها هیچ محدودیتی وجود ندارد ولی نامها با اولویت درخواست ثبت می شوند و برای مدت یک تا ده سال (قابل تمدید) با توجه به حق الثبت پرداختی معتبر می باشند. دامنه های info ، .biz. و name. نیز در زمره دامنه های قابل ثبت برای عموم ولی با کاربری خاص می باشند . پسوند info. برای سایت های اطلاعاتی (Information) ، پسوند biz. برای سایت های تجاری (Business) و پسوند name. هم فقط برای سایت های شخصی مناسب می باشد استفاده از این سه پسوند در خارج از این چارچوب تعریف شده ممنوع و منجر به حذف دامنه و سلب حقوق مربوطه از مالک آنها خواهد شد . همچنین کلیه دامنه های بین المللی فوق و بسیاری از دامنه های محلی تابع قوانین حمایت کننده از علائم تجاری می باشند .
دامنه ها هر چند زیر نظر یک موسسه (ICANN) صادر می شوند اما پسوندهای گوناگون ممکن است ثبات های (Registrar) گوناگون داشته باشند که به عنوان نماینده عمل می نمایند . هریک از این ثبات ها می توانند در قبال دریافت مبالغی ناچیز امنیت یا خدمات بیشتری را ارائه نمایند . دقت فرمایید که ثبت دامنه ارتباط مستقیم با خدمات میزبانی نداشته و هریک از این خدمات را می توان از طریق تامین کنندگان مختلف تهیه نمود .
فوروارد دامنه چیست؟
چنانچه بخواهید دامنه یا دامنه هایی که ثبت نموده اید بر روی دامنه اصلی و یا وب سایت اصلی شما لینک شود (فوروارد شود) آنرا فوروارد می نماییم . در این حالت نام دامنه فرعی (مبدا) به دامنه اصلی (مقصد) تغییر می کند .
موارد استفاده فوروارد دامنه 
دامنه مشتری در نوآور هاست ثبت شده ولی سرویس وب هاستینگ(هاست) مشتری خارج ازنوآور هاست ارائه میشود . دامنه یا دامنه ها به همراه دامنه اصلی (وب سایت) مشتری خارج ازنوآور هاست ثبت شده باشد و نوآور هاست ، تنها خدمات فوروارد دامنه را ارائه نماید .
پارک دامنه چیست؟
چنانچه بخواهید دامنه یا دامنه هایی که ثبت نموده اید بر روی دامنه اصلی و یا وب سایت شما لینک شود (پارک شود) آنرا از طریق پارک دامنه انجام خواهید داد . در این حالت نام دامنه فرعی (مبدا) به دامنه اصلی (مقصد) تغییر نمی کند .
موارد استفاده پارک دامنه
خدمات وب هاستینگ (هاست) دامنه اصلی شما از نوآور هاست تهیه شده باشد و دامنه های فرعی شما در نوآور هاست و یا سایر شرکت های به ثبت رسیده باشد .
ساب دامین ( دامنه ) چیست؟
نامی است که قبل از دامنه اصلی قرار می گیرد و با نقطه از آن جدا می شود .
به عنوان مثال noavarhost.com یک دامنه است و download.noavarhost.com یک ساب دامنه است .
یا در چک میل ها در یاهو : دامنه اصلی yahoo.com می باشد و برای چک میل کردن به ساب دامنه آن mail.yahoo.com مراجعه می کنیم . همین طور در گوگل Google.com می باشد و برای چک میل کردن mail.google.com می باشد البته با زدن Gmail.com نیز به همین ساب دامنه هدایت می شویم . یعنی این دامنه گرفته شده است و آن را به سمت این ساب دامنه هدایت کرده اند .
شما با خرید یک دامنه میتوانید تعداد زیادی ساب دامنه تعریف کنید بدون صرف هزینه اضافی البته در صورتی که این امکان از طرف مدیریت هاست شما فعال باشد میسر می باشد .
DNS چیست؟
سرویسی است در شبکه که کار آن تبدیل DNS Name به IP می باشد . DNS هایی که در یک دامنه قرار دارند مسئول نامگذاری و مدیریت نامگذاری در آن دامنه می باشند .
سرویس DNS در سطح اینترنت نقشی حیاتی را بازی می کند . به طوری که اگر این سرویس در اینترنت از کار بیافتد باعث می شود اینترنت به هیچ عنوان توانایی کار کردن را نداشته باشد . به طوری که شما هر چه در قسمت آدرس مرورگر اینترنتی خود بنوسید به هیچ نتیجه ای نرسید و در صورتی می توانید به سایت های مورد نظر دسترسی پیدا کنید که آدرس انها را به صورت IP بنوسید :
مثلا به جای NoavarHost.COM باید بنویسید : 79.175.167.171 که فکر می کنم به خاطر سپردن آن برای کاربران خیلی سخت باشد .
این سرویس در ویندوز سرور 2003 به وسیله دو سرویس کار می کند :
DNS Server : که در اصل وظیفه آن تبدیل اسم به IP می باشد .
DNS Client : کار آن در خواست تبدیل اسم به IP می باشد .
اگر که می خواهید ببینید IP یک سایت که شما به آن متصل می شوید چه است کافی است در قسمت RUN بنویسید CMD تا محیط Command ویندوز بالا بیاید حالا در این قسمت فرمان زیر را وارد کنید :
PING SiteName مثلاٌ Ping www.Yahoo.com که به شما در زیر IP سرور یاهو را می دهد .
ولی اگر مدیر شبکه هستید و می خواهید ببینید که DNS شما درست کار می کند . باید از فرمان NSlookup برای تست کرد DNS خود استفاده کنید .



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد