.

.

انواع خدمات هاست ( میزبانی وب )

انواع خدمات هاست ( میزبانی وب )
خدمات هاست ( میزبانی وب ) معمولاً به موارد زیر تقسیم بندی می شوند :
میزبانی اشتراکی
در هاست ( میزبانی وب )معمولاً شرکت های ارائه دهنده این خدمات یک سرور تهیه می کنند و توسط کنترل پنل ها امکانات و فضای آن را بین مشتریان خود تقسیم بندی می کنند، که به این خدمات میزبانی اشتراکی گفته می شود .خدمات هاست
ویندوز
منظور از خدمات ویندوزو در اصطلاح هاست ویندوز مربوط به سرور آن است که معمولاً ویندوز سرورمی باشد.تفاوت اصلی بین هاست ویندوز و سایر خدمات میزبانی وب، پشتیبانی کردن این سرورها از زبان های ASP و ASP.NET و همچنین بانک اطلاعتی MSSQL می باشد. البته هاست های ویندوز به علت نیاز به خرید لیسانس ویندوز سرور از ماکروسافت هزینه بالاتری نسبت به هاست لینوکس دارند . معمولاً برای سرورهای ویندوز از کنترل پنل های پلسک ، هلم ، وب سایت پنل و هاستینگ کنترولراستفاده می شود .
لینوکس
منظور از خدمات هاست لینوکس و در اصطلاح هاست لینوکس مربوط به سرورهای لینوکس است . سرورهای لینوکس از محبوبیت خاصی برخوردار هستند که مهمترین عامل آن کد باز بودن و رایگان بودن آن است . هاست لینوکس بیشتر برای استفاده از زبان PHP و همچنین بانک اطلاعتی MySql است . معمولاٌ برای هاست های لینوکس از کنترل پنل های سی پنل ، دایرکت ادمین ، پلسک استفاده می شود .
فضای رایگان
البته وبگاه هایی هستند که در قبال ارائه خدمات میزبانی وب از مشترک خود هزینه ای دریافت نمی کنند . که به هاست رایگان شهرت دارند ، که اکثراٌ با قرار دادن تبلیغات اجباری هزینه های رایانه سرور را تامین می کنند .
نمایندهٔ فروش
نماینده فروش خدمات میزبانی وب این اجازه را به مشتریان می دهد تا خود به عنوان فروشنده خدمات میزبانی وب اقدام نمایند و به کسب درآمد بپردازند . اغلب نمایندگان فروش فضایی را از یک ارایه دهندهٔ هاستینگ خریداری می نمایند و بوسیلهٔ کنترل پنل هاست آنرا بین مشتریان خود تقسیم می کنند .
سرور مجازی
سرور مجازی یک نوع سرور اینترنتی است که به وسیله نرم افزارهای مخصوصی از یک سرور قوی تر ایجاد می شود . ویژگی اصلی و برتر سرور مجازی نسبت به هاست اشتراکی ، محدود و اختصاصی بودن میزان حافظه و سایر امکانات عمده است که به مانند هاست اشتراکی بین چندین مشترک تقسیم نمی شود ، به طوری که از لحاظ ظاهری سرور مجازی تفاوت چندانی با سرور اختصاصی ندارد .
مجازی سازی یک سرور اختصاصی و تقسیم آن سرور به چندین سرور مجازی توسط نرم افزارهای مخصوصی صورت می گیرد . این نرم افزارها در معین کردن هزینه یک سرور مجازی تاثیر فراوانی دارند .
سرور اختصاصی
ابر هاستینگ پلت فرم جدید از هاست (میزبانی وب ) می باشد که به مشتریان این اجازه را می دهد که از خدمات میزبانی وب ( هاستینگ ) قدرتمند و قابل اعتماد بر روی خوشه سرورهای متعادل شده بر اساس میزان پرداخت وجه استفاده کنند .
خوشه میزبان
شامل چند وب سرور با محتوای یکسان است تا از منابع بهره برداری بیشتری شود . خوشه میزبان یک راه حل مناسب برای دسترسی بالا به سرور اختصاصی می باشد . در میزبانی ( هاست ) به صورت خوشه ممکن است سرویس پایگاه داده از وب سرورها جدا شوند ، که این امر باعث افزایش سرعت پردازش داده بر روی وب سرور اصلی خواهد شد .
میزبان شبکه ای
این شکل از توزیع میزبانی وب ( هاست ) زمانی که چند گروه از سرویس دهنده های خوشه ای مانند شبکه ای که شامل چند گره است گفته می شود .
میزبانی وب ( هاست ) در ایران
بیشتر شرکت های میزبانی وب ( هاست ) در ایران به علت عوامل نا مساعد در مراکز داده ایرانی و همچنین پهنای باند کم و هزینه زیاد برای تهیه سرورهای خود از مراکز داده های خارج از ایران مخصوصاٌ در کشورهای آمریکا ، کانادا و انگلیس بهره می گیرند! که مهمترین ویژگی برتر نسبت به مراکز داده در ایران سرعت بالا و هزینه کمتر است. البته به علت تحریم های کشور آمریکا علیه ایران و همچنین عدم گسترش کارت های اعتباری بین المللی در ایران تهیه سرور در خارج از ایران نیز با مشکلات خاص خود روربرو است .
میزبانی وب ( هاست ) در سرورهای ایرانی
بنا به مطلب بالا میزبانی وب ( هاست ) در سرورهای ایران از سرعت کم و هزینه بالایی برخوردار است ولی از دیگر مزایای آن می توان به در دسترس بودن سایت مورد نظر برای تمامی کاربران اشاره کرد و فالس بودن آن (رعایت نشدن قوانین کپی رایت ) به علت رعایت قوانین کپی رایت در سایر کشورها بیشتر کاربران اینترنت که نیاز به هاست فالس دارند به سرورهای ایرانی روی می آورند که این امر باعث افزایش طرفدارانی شده است .
کنترل پنل
شرکت های ارائه دهنده خدمات میزبانی وب ( هاست ) برای مشتریان خود کنترل پنلی ارائه می دهند تا مشترکین بتواند فضای میزبانی ( هاست ) خود را کنترل و مدیریت کند که در کنار کنترل فضای میزبانی این کنترل پنل ها خدماتی از قبیل پارک دامنه ، ایجاد زیر دامنه ، ساخت و مدیریت پایگاه داده ، کنترل آمار وبگاه و مدیریت پست الکترونیک نیز قرار دارد .
از جمله کنترل پنل های پرکاربرد و مشهور :
سی پنل : محبوب ترین کنترل پنل میزبانی وب ( هاست ) می باشد که برای سرورهای لینوکس استفاده می شود ، اما اخیراٌ با شدت گرفتن تحریم ها بر علیه ایران به محض شناسایی دامنه های ایرانی این کنترل پنل خدمات خود را قطع می کند و به اصطلاح لیسانس خود بر روی ان سرور را باطل می کند .
پلسک : یکی دیگر از کنترل پنل های مشهور می باشد که هم بر روی ویندوز و هم بر روی لینوکس قابل استفاده است ، که با وجود سی پنل این کنترل پنل بیتشر برای سرورهای ویندوز استفاده می شود .
دایرکت ادمین : کنترل پنلی ساده تر نسبت به دو کنترل پنل بالا است و هزینه لیسانس آن نیز نسبت به سی پنل و پلسک کمتر می باشد . این کنترل پنل بعد از آغاز تحریم ها بر علیه ایران در بین شرکت های خدمات میزبانی وب ( هاست ) بیشتر مورد توجه قرار گرفته است .
ال اکس ادمین : این کنترل پنل قیمت بسیار اندکی دارد و بیشتر در سرورهای لینوکس استفاده می شود .
هلم : این کنترل پنل برای سرورهای ویندوز است .


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد