.

.

ASP.NET MVC چیست و چرا از آن استفاده کنیم ؟


هاست MVC نوآور هاست

معماری ( MVC ( Model-View-Controller


MVC معماری نرم افزاریی است که در حال حاضر به عنوان یکی از الگو های نرم افزاری در مهندسی نرم افزار مورد استفاده قرار می گیرد . این الگو منطق برنامه را از رابط کاربری به طور کامل جدا می سازد ، تا به توسعه دهندگان این امکان را بدهد تا توسعه ، تست و نگهداری نرم افزار را در واحد های مستقل انجام دهند .
MVC مخفف سه کلمه Model ( مدل ) و View ( نمایشگر ) و Controller ( کنترلگر ) است . معماری MVC اغلب در برنامه های وبی  ( Web Application ) مورد استفاده قرار می گیرد جایی که view با کد HTML به کاربر نمایش داده می شود .MVC Model

اجزای تشکیل دهنده ی MVC


Model ( مدل ) :
مدل در اصل حاوی اطلاعات مرکزی برای برنامه کاربردی است که شامل دسترسی به داده ها ، داده ها ( اطلاعات پایگاه داده ) ، قوانین اعتبار سنجی ( validation rules ) و منطق مجتمع سازی است .
View ( نمایشگر ) :
نمایشگر در واقع وظیفه نمایش به کاربر را بر عهده دارد و در واقع رابط کاربری ( User Interface ) است که مبتنی بر کد های HTML است . معمولاً رابط کاربری از داده های Model ساخته می شود . در واقع نقطه پایان برنامه کاربردی است و به کاربر نتایج عملیات ، بازیابی و نمایش داده از طریق برقراری ارتباط با دو بخش دیگر ؛ یعنی Model و Controller را نشان می دهد .
Controller (کنترلگر ) :
کنترلگر کنترل کننده جریان منطقی برنامه کاربردی است ، این بخش با تعامل با Model و View  می تواند اجرا و جریان اطلاعاتی برنامه کاربردی را کنترل کند . می توان گفت که کنترلگر واسط بین Model و View  می باشند ؛ یعنی با Model کار می کند و در انتها نمایشگری را برای نشان دادن واسط کاربری انتخاب می کند . ورودی کاربر را مدیریت کرده و به آنها پاسخ می دهد و با کاربر تعامل می کند . برای مثال ، Controller عبارت های پرس و جوی بانک اطلاعاتی را مدیریت کرده و آن ها را به Model ارسال می کند ، وظیفه اجرای پرس و جوها با Model است .

در واقع تبدیل برنامه کاربردی به لایه های مختلف ( Model-View-Controller ) باعث سرعت و انعطاف بیشتر در توسعه ، تست و نگهداری برنامه کاربردی می شود ، به طور مثال شما می توانید ظاهر برنامه ( View ) را تغییر دهید بدون اینکه کمترین تغییری در منطق تجاری ( Model ) برنامه ایجاد کنید . شما همچنین می توانید وظایف و نقش های کاری را یک پروژه به افراد مختلف واگذار کنید ، بدون اینکه نگران ارتباط آنها باشید به عنوان مثال طراحان می توانند بروی لایه View کار کنند در حالی که برنامه نویسان در حال کار بروی لایه Model هستند .

ASP.NET MVC


ASP.NET MVC بخشی از چارچوب کاری برنامه های وب ( ASP.NET ( ASP.NET Web application framework است ، MVC یکی از دو نوع مدل برنامه سازی ASP.NET است و مدل دیگر را با نام ASP.NET Web Forms می شناسند .
در واقع MVC ASP.NET پیاده سازی مدل MVC به کمک ابزارهای توسعه نرم افزاری مایکروسافت در بستر وب ( ASP.NET ) است .
توجه این تصور که ASP.NET MVC جایگزینی برای ASP.NET است کاملا اشتباه است ، در حقیقت اگر ASP.NET وجود نداشت هرگز ASP.NET MVC در بستر آن شکل نمی گرفت .

مزایای استفاده از ASP.NET MVC


        کنترل کاملی بروی کدهای HTML داشته باشید .
        بتوانید به کمک ترکیب AJAX و کتابخانه قدرتمند JQuery رابط کاربری قدرتمند تری بسازید .
        به شما امکان ساخت آدرس های SEO-Friendly برای وب سایت تان می دهد .
        به راحتی پروژه خود را توسعه داده و آنرا در معرض آزمون قرار دهید .

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد  ASP.NET MVC به وب سایت رسمی آن به آدرس http://www.asp.net/mvc مراجعه کنید .

منابع :
   وب سایت http://www.asp.net/mvc/whatisaspmvc
   وب سایت http://en.wikipedia.org/wiki/Model–view–controller

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد