.

.

وب سرورها

وب سرور
وب سرور سامانه ای است که توانایی پاسخگوئی به مرورگر وب و ارسال صفحه درخواستی مرورگر را دارا است . صفحات وب بر پایه یک ساختار مشخص و با یک نام یگانه (IP) بر روی وب سرورقرار می گیرند . بر روی یک وب سرور امکان قرار گرفتن صفحات متعدد و با ساختارهای جداگانه وجود دارد .
تابع اولیه یک وب سرور ارائه صفحات وب به کاربران است . این بدان معناست که صفحه های Html همراه با هر نوع مطالب اضافی چون : تصاویر، شیوه نامه ها و جاوا اسکریپت ها را شامل شود . وب سرور ها
تعریف در واقع وب سروربه دو معنی است :
1. یک برنامه کامپیوتری است که مسئول قبول کردن درخواست های http از مررورگرها است و پاسخ ها را به همراه یک سری اطلاعات به آنها پست می کنند . این پاسخ ها همان صفحات Html هستند .بطور مثال اگر در صفحه مرور گرتان آدرس www.noavarhost.com/support/article.aspx را وارد کنید ، یک درخواست به دامنه ای که نامش noavarhost.com است ، فرستاده می شود . آنگاه وب سرور صفحه support/article.aspx را برای شما می فرستد .
2. یک کامپیوتراست که یک برنامهٔ کامیپوتری را اجرا می کند و کارایی اش همانند مطالبی است که در بالا گفته شده است . ویژگی های مشترک در عمل بسیاری از وب سرورها ، ویژگی های زیر را نیز پیاده سازی می کنند :
• شناسایی : درخواست شناسایی اختیاری قبل از اجازه دسترسی به انواع منابع
• نه تنها مفاهیم استاتیک ( مفاهیم فایلی که بر روی سیستم فایلی وجود دارد ) بلکه مفاهیم داینامیک را با یک یا چند ساختار نیز مانند SSI, CGI, SCGI,FastCGI,JSP,PHP,ASP,ASP.NET اداره می کند .
• پشتیبانی از HTTPS تا به کاربران اجازه دهد اتصالات مطمئن وب سرور را بر روی پورت 443 به جای 80 برقرار کنند .
• فشرده سازی مطالب تا بتوان از حجم پاسخ ها کم کرد . (توسط کد سازی GZIP)
• پشتیبانی از فایل های بزرگ تا بتواند فایل های بزرگ تر از 2 گیگا بایت را سرویس دهی کند .
• کنترل کردن پهنای باند : تا سرعت پاسخ ها را محدود کند و شبکه را پر ازدحام نکند و قادر باشد تعداد بیشتری مرور گر وب را سرویس دهی کند .
وب سرورهای اینترنتی
آپاچی (Apache)
این وب سرور در توسعه و همگانی شدن وب جهانی نقش بسیار مهمی داشته است . این وب سرور که به زبان C نوشته شده است دارای قابلیت cross- platform بوده و بر روی ماشین های مختلف قابل اجرا می باشد . دلیل انتخاب این اسم برای این وب سرور را نیز دو مورد ذکر کرده اند اول اینکه به یکی از قبایل قدیمی بومی آمریکا که به خاطر مقاومت و مهارت در ساخت ابزار آلات جنگی مشهور می باشند احترام گذاشته شود و ثانیاٌ به این دلیل که (Root) ریشه پروژه به صورت یک سری Patch می باشد . این وب سرور در یک گروه و به صورت کد باز (open source) گسترش یافت و از سال 1996 به عنوان محبوب ترین وب سروربرای HTTP در وب جهانی شناخته شده بود ولی در سال 2005 میدان مبارزه را به IIS مایکروسافت باخت و در حال حاضر نزدیک به 49 % بازار وب سرورهای جهان را به خود اختصاص داده است همچنین MAC OS آن را به عنوان وب سرور اصلی در پشتیبانی از WEB OBJECT خود برگزیده است . این وب سرور دارای پودمان های امنیتی بسیار خوبی از جملهmod_access، mod_auth، mod_digestمی باشد . آپاچی برای میزبانی هر دو نوع وب ایستا و وب پویا مناسب است .
IIS
وب سروری است که ارائه دهنده آن شرکت مایکروسافت می باشد و آخرین نسخه آن IIS 7.5 است که برای سیستم عامل های Widows Server 2008 و Windows 7 طراحی شده است . در واقع IIS مجموعه ای از سرویس های اینترنتی است که بصورت یکجا نمایش داده شده است . طبق آخرین آماری که منتشر شد بعد از وب سرور آپاچی بیشترین محبوبیت را بین کاربران داشته است و هم اکنون نزدیک به 36% بازار وب سرورهای جهان را در اختیار دارد . پلت فرمی که این وب سرور پشتیبانی می کند مایکروسافت ویندوز می باشد و در محیط های دیگر کار نمی کند . ورژن های مختلف آن را در زیر می بینیم :

IIS 1.0, Windows NT 3.5
IIS 2.0, Windows NT 4.0
IIS 3.0, Windows NT 4.0 Service Pack 3
IIS 4.0, Windows NT 4.0 Option Pack
IIS 5.0, Windows 2000
IIS 5.1, Windows XP Professional,Windows Media Center
IIS 6.0, Windows Server 2003 and Windows XP Professional x64 Edition
IIS 7.0, Windows Server 2008 and Windows Vista
IIS 7.5, Windows Server 2008 and Windows 7
مقایسه مشخصات امنیتی وب سرورهای آپاچی و IIS
قبل از مقایسه باید به این نکته اشاره کنیم که به دلیل مجتمع بودن وب سرور IIS با سیستم عامل راه انداز آن ، و دارا بودن Integration  مسائل امنیتی در این وب سرور بهتر رعایت شده است یعنی همان سیستمی که مسائل امنیتی را برای کابران سیستم اصلی فراهم می کند برای سیستم IIS هم کار می کند ولی آپاچی چون حالت Cross-platform دارد چنین قابلیتی را دارا نمی باشد .
مقایسه عملکردهای امنیتی وب سرورهای Apache و IIS
قابلیت
آپاچی IIS
 ورود امن
 بله  بله
 SSL  بله  بله
Basic Authentication  بله  بله
 Digest Authentication  بله  بله
 LDAP Authentication  بله  بله
 Passport Authentication  بله  خیر
 Active Directory Authentication
   فقط با ماژول های third-party
     
سهم استفاده در بازار
در زیر لیستی از نرم افزارهای وب سرورارائه شده ;است که در برآورد Netcraft در ژانویه ۲۰۰۹ منتشر شده است :
فروشنده
محصول وب سایت های میزبانی شده
درصد
 بنیاد نرم افزار آپاچی
 کارساز آپاچی
 96,531,033
 52,05%
 ماکروسافت
 IIS  61,023,474  32,90%
گوگل
 GWS  9,864,303  5,32%
 nginx
nginx   3,462,551  1,78%
 lighttpd  lighttpd 2,989,416
 1,61%
 Oversee  Oversee 1,847,039
 1,00%
 دیگر
 - 9,756,650
 5,26%
 مجموع -
185,474,466
 100,00%

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد